سوغات و صنایع دستی ایران

چرم تبریز : ظرافت و زیبایی در محصولات چرمی 👌​🎀​👜​

شهر تبریز به عنوان پایتخت چرم ایران شناخته می‌شود؛ چرا که از روزگاران دور بهترین و باکیفیت‌ترین چرم‌های طبیعی را می‌شد در این شهر پیدا کرد. چرم تبریز نه تنها در میان ایرانیان محبوب است، بلکه به شهرت جهانی نیز رسیده است.

از آن‌جایی که شهر تبریز به عنوان شهر اولین‌ها شناخته می‌شود، اولین کارخانه چرم‌سازی حرفه‌ای ایران در سال 1308 در شهر تبریز تاسیس شد. استفاده از مواد اولیه مرغوب در فرآیند چرم‌سازی سبب شده تا چرم‌های تولید شده در تبریز از کیفیت بالا و ویژگی‌های مطلوبی برخوردار باشند. این چرم‌ها دارای تنوع بالایی بوده و از آن‌ها برای دوخت انواع اکسسوری‌ها از جمله کیف، کفش، کیف پول، کمربند و… استفاده می‌شود. با هومسا همراه باشید تا بیشتر با چرم تبریز آشنا شویم.

چرم تبریز

ویژگی‌های چرم تبریز

چرم طبیعی تبریز دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی بوده که همین ویژگی‌ها سبب شده این چرم در ایران و جهان زبانزد باشد. اگر شما به این شهر سفر کردید و بعد از اجاره سوئیت در تبریز به فکر خرید سوغاتی افتادید، بد نیست ویژگی‌های محصولات چرم تبریز را بشناسید. از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های چرم تبریز می‌توان موارد زیر را نام برد.

✔️​کیفیت بالا

چرم طبیعی تبریز نسبت به سایر چرم‌ها از کیفیت بالاتری برخوردار است. علت کیفیت بالایی چرم تبریز استفاده از مواد اولیه مرغوب و رعایت تمامی استانداردهای لازم در تولید انبوه است.

✔️​مقاومت بالا

استفاده از مواد اولیه باکیفیت و اجرای حرفه‌ای فرآیند تولید نه تنها سبب افزایش کیفیت چرم تبریز شده است، بلکه در دوام و مقاومت این چرم نیز تاثیرگذار بوده است. چرم تبریز در برابر آسیب‌هایی مانند خراش بسیار مقاوم است.

✔️​طرح و نقش خاص و متنوع

چرم تبریز در نقش‌های متنوع و طرح‌های گوناگون تولید می‌شود. همین امر باعث شده بسیاری از تولیدکنندگان محصولات چرمی از این چرم‌ها را به عنوان ماده اولیه استفاده کنند.

چرم تبریز

✔️​کاربری متنوع

از چرم طبیعی تبریز برای تولید انواع محصولات از قبیل کفش، کیف، انواع لباس و اکسسوری‌های مختلفی مانند کیف پول و کمربند می‌توان استفاده کرد.

✔️​دوستدار محیط زیست

چرم تبریز در کارخانه‌هایی تولید می‌شود که در آن‌ها از روش‌هایی برای تولید چرم استفاده می‌کنند که کمترین میزان آسیب را به محیط زیست وارد می‌کند.

✔️​تناسب با مد

از دیگر ویژگی‌های مهم چرم تبریز قابلیت هماهنگ کردن آن با آخرین ترندهای صنعت مد می‌باشد. به عبارت دیگر هر آن‌چه در صنعت مد باب می‌شود را می‌توان با چرم تبریز تولید کرده و یا با این چرم ست کرد.

بیشتر بخوانید: طعم و هنر تبریز در دستان شما: معرفی سوغاتی‌های تبریز 🧳​🎁​✨​

چرم تبریز

نحوه تشخیص چرم تبریز اصل

برای آن که بتوان چرم تبریز اصل را از سایر چرم‌های موجود در بازار تشخیص داد باید به چند نکته اساسی توجه کرد.

​✅بوی چرم

بوی چرم از جمله قابل اعتماد‌ترین روش‌ها برای تشخیص اصل بودن چرم است. چرم طبیعی بویی طبیعی و مرطوب داشته که به راحتی می‌توان آن را از بوی مواد شیمیایی و پلاستیکی استفاده شده در چرم‌های مصنوعی تشخیص داد.

​✅انعطاف‌پذیری چرم

چرم اصل در گذر زمان همچنان حالت انعطاف‌پذیری خود را حفظ کرده و حتی نرم‌تر از گذشته می‌شود.

چرم تبریز

​✅بررسی برچسب محصول

بر اساس برچسب‌هایی که بر روی محصولات چرمی اصل چسبانده شده است، می‌توان تا حدی نسبت به اصل بودن چرم استفاده شده اطمینان حاصل کرد. معمولا محصولات چرم اصل بر روی برچسبشان دارای عباراتی مانند چرم اصل، چرم واقعی یا چرم تمام دانه هستند.

​✅لمس کردن سطح چرم

از دیگر شیوه‌های تشخیص چرم اصل آن است که سطح چرم را با انگشتان خود لمس کنید. چرم طبیعی سطحی نرم و انعطاف‌پذیر داشته و ممکن است ناهمواری‌های ریزی نیز در زیر انگشت احساس شود که این ناهمواری‌ها اصالت چرم را نشان می‌دهد.

​✅خرید از فروشگاه‌های معتبر

در مرحله آخر بهتر است برای داشتن چرم تبریز اصل خرید خود را از فروشگاه‌های معتبر و شناخته شده انجام دهید.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره سفر به تبریز 🧳​🛫​✅

چرم تبریز

مراحل تولید چرم تبریز

در تولید چرم طبیعی در تبریز از پوست حیوانات مختلف استفاده می‌شود. برای تهیه چرم اصل جهت استفاده در تولید لوازمی مانند کیف و کفش باید مراحل شش‌گانه زیر طی شود.

☑️​آماده‌سازی پوست

اولین مرحله‌ای که در تولید چرم اصل انجام می‌شود، آماده ساختن پوست برای ورود به فرآیند تولید است. برای این امر پوست شسته شده و سپس در جایی قرار می‌گیرد تا آب آن کاملا از بین برود.

☑️​حذف موهای زائد

در دومین مرحله از فرآیند تولید چرم طبیعی باید موهای زائد روی پوست با استفاده از دستگاه‌های مخصوص از بین برود.

☑️​فرآیند مرحله نهایی

پس از بین بردن موهای زائد، برای کاهش ضخامت و افزایش طرح و نقوش موجود بر روی پوست اقداماتی بر روی پوست انجام می‌شود.

چرم تبریز

☑️​دباغی چرم

چهارمین مرحله تولید چرم طبیعی مربوط به دباغی چرم است. در این مرحله پوست به چرم خام تبدیل شده و چرم تولیدی در برابر آسیب‌هایی مانند خراش و پوسیدگی مقاوم می‌شود.

☑️​رنگرزی

پس از تبدیل پوست به چرم نوبت به رنگرزی می‌رسد. فرآیند رنگرزی طولانی‌ترین مرحله در فرآیند تولید چرم طبیعی می‌باشد. در این مرحله چرم اولیه را در ظرف‌های مخصوصی برای رنگرزی قرار می‌دهند. پوست باید در حدود 8 ساعت در رنگ قرار گیرد تا به رنگ دلخواه برسد.

☑️​پرداخت

آخرین مرحله تولید چرم در کارخانه‌ها مرحله پرداخت است که در طی آن انعطاف‌پذیری چرم بررسی شده و ظاهر چرم آراسته می‌شود. در همین مرحله نیز باید از نرمی چرم اطمینان حاصل کرد.

بیشتر بخوانید: خوشمزه‌ ترین شیرینی تبریز ؛ از باقلوا تا قرابیه

چرم تبریز

پرکاربردترین انواع چرم تبریز

همانطور که گفته شد برای تهیه چرم طبیعی از پوست حیوانات مختلف استفاده می‌شود. در میان انواع چرم‌های طبیعی تبریز چرم‌های شبرو و نبوک جز پرکاربردترین‌ها هستند.

چرم شبرو چرم طبیعی بوده که از پوست گاومیش تهیه می‌شود. این چرم ضخامت زیادی داشته و به واسطه سطح ناهمواری که دارد جلوه‌ای متفاوت را به محصول تولیدی می‌بخشد. این چرم در برابر خراش و آسیب مقاومت بالایی دارد. از این رو از آن در تولید انواع کیف و کفش استفاده می‌شود.

چرم نبوک نیز چرم تولید شده از پوست گوسفند، گاو و بز است که به واسطه ساییدن آن ظاهری مات دارد. از این چرم نیز برای تولید انواع محصولات چرمی می‌توان استفاده کرد. به طور کلی تغییر در روش تولید چرم می‌تواند سبب ایجاد تنوع ظاهری در چرم‌ها شده و در نهایت به تنوع ظاهری در محصولات چرمی منجر شود.

بیشتر بخوانید: معروفترین رستوران های تبریز 😋​👌​🧑‍🍳​

چرم تبریز

شما چقدر به محصولات چرم تبریز علاقه دارید؟

شهر تبریز با چرم‌های اصیل آن شناخته می‌شود. چرم‌های تبریز نه تنها در ایران بلکه در جهان محبوبیت یافته و مورد توجه بسیاری از تولیدکنندگان کیف و کفش و فعالان صنعت مد قرار گرفته است. چرم اصل تبریز در طی یک فرآیند شش مرحله‌ای تولید شده و دارای نمونه‌های مختلفی می‌باشد. اصل بودن این چرم را می‌توان از بوی چرم، انعطاف‌پذیری آن، لمس سطح چرم و بررسی برچسب محصول آن دانست.

به نظر شما بهترین محصولات چرمی به عنوان سوغات شهر تبریز کدامند؟ آیا از طرفداران چرم طبیعی هستید؟ یا محصولات پارچه‌ای و شیمیایی را ترجیح می‌دهید؟ اگر اطلاعاتی در این زمینه دارید برای ما بنویسید و این مطلب را برای دوستداران چرم تبریز بفرستید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا