ایرانگردیجاهای دیدنیجاهای طبیعیسفرهای بهاریسفرهای تابستانیسفرهای چهار فصلشمال ایران

دریاچه قو رامسر؛ تلاقی حیرت‌انگیز آسمان و زمین

تمایلی نداریم تا مطلب خود را با جمله مازندران و خطه شمال ایران زیباست، آغاز کنیم؛ چون همه ما به زیبایی‌های تمام ایران مانند خطه شمال کشور واقف هستیم؛ ولی نکته مهمی که با آن باید اشاره شود، این است که هر شهر و شهرستان و روستا و منطقه‌ای در کشور ما زیبایی‌های انکارناپذیر خود را دارند و این یک واقعیت است که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد. دریاچه قو رامسر هم یکی از زیباترین جاهای دیدنی رامسر به حساب می‌آید که در این بلاگ هومسا به آن می‌پردازیم. برای دیدن آن اول باید خود را به جواهرده برسانید و سپس برای لذت‌بردن از زیبایی‌های این دریاچه به سمت آن حرکت کنید. یک منطقه ییلاقی و متفاوت که شاید وقتی برای اولین بار با چشمان خود آن را می‌بینید، برای چند دقیقه زبان‌تان از این همه زیبایی بند بیاید.

اجاره اقامتگاه در رامسر

دریاچه قو برای تماشای شکوه و وقار طبیعت در جواهرده

دریاچه قو رامسر در روستای جواهرده

ییلاق بی‌نظیر جواهرده در منطقه رامسر و استان مازندران زبانزد خاص و عام است. جواهرده در اصل سالهاست که به عضویت در یونسکو درآمده و در آنجا ثبت شده است. به عبارتی این ناحیه شهرتی کاملاً جهانی دارد. یک روستای بسیار سرسبز که جز رنگ سبز در آن هیچ رنگ دیگری را نخواهید دید. در ابتدا به این روستا “جوردی” یا “جئورده” گفته می‌شد، به معنای “ده بالا”. اما بعدها اسم آن به واژه “جواهرده” تغییر پیدا می‌کند.
براساس روایتی، مردگان را در این روستا با طلا و جواهراتشان دفن می‌کردند. به همین دلیل نام آن را جواهرده گذاشتند. این روستا ۲۶ کیلومتر تا رامسر فاصله دارد و در فصل‌های بهار و تابستان همان لوکیشن خاصی است که برای عکاسی، برپا کردن جشن و مراسم عروسی باید به آنجا بروید. تعداد اهالی روستای جواهرده رامسر کم است اما به دلیل آب‌و‌هوای متفاوت و عجیبی که دارد، هر ساله گردشگران زیادی به این ییلاق سفر می‌کنند و حتی برخی از آنان به صورت دائمی و موقت در آنجا سکنی گزیده‌اند. برخی از رستوران‌داران و همینطور نگهبانان مجموعه‌های اقامتی از این افراد هستند.

بیشتر بخوانید: کتالم رامسر کجاست؟

آدرس و مسیر دسترسی به دریاچه قو

دریاچه قو جواهرده در چند کیلومتری این روستا قرار گرفته‌ است. این دریاچه به عبارتی در ابتدا یک برکه کوچک بود اما بخش خصوصی تلاش کرد و این برکه را به دریاچه قوی امروزی تبدیل کردند. این دریاچه که در فاصله بسیار کوتاهی نسبت به روستای جواهرده قرار گرفته، با یک جاده خاکی و پیمودن مسیر یک تا دو کیلومتری قابل دسترسی است. برای ورود به منطقه گردشگری این دریاچه باید مبلغی به عنوان ورودی بپردازید چرا که این قسمت متعلق به بخش خصوصی است. بنابراین برای مراقبت، نگهداری و حفظ پاکیزگی آن مبلغی از بازدیدکنندگان و گردشگران اخذ می‌شود.

برای اینکه خود را به راحتی به دریاچه قو مازندران برسانید بعد از رسیدن به رامسر، خود را به سه راه فلسطین برسانید. تابلوهای متعددی که بر روی آن‌ها کلمه “جواهرده” نوشته شده‌ است را خواهید دید.

لوکیشن دریاچه قو رامسر در گوگل‌مپ

مسیر دسترسی به دریاچه قو جواهرده در رامسر

البته در برخی از این تابلوها به اشتباه نوشته شده “دریاچه غو” که یک اشتباه املایی است. بعد از اینکه به روستای جواهرده رسیدید، به سمت جنوب و پایین حرکت کنید. در حین رفتن به سمت پایین روستا و طی کردن جاده جواهرده به سمت رامسر، یک فرعی خاکی را خواهید دید که همین فرعی شما را دریاچه قو خواهد رساند.

مسیر رسیدن به روستای جواهرده یک مسیر آسفالت است. اما برای رسیدن به دریاچه قو باید چند کیلومتر را در مسیری خاکی اما به شدت زیبا طی کنید. این مسیر و جاده تا رسیدن به دریاچه قو به قدری چشم نواز، بکر و دیده نشده است که اصلا متوجه نمی‌شوید که این مسیر چطور طی شد و چگونه به دریاچه قو رامسر رسیدید.

بهترین زمان سفر از دریاچه قو رامسر

فصل سفر به دریاچه قو در رامسر

مازندران و خصوصاً رامسر در تمام فصل‌های سال زیبا و دیدنی هستند. ضمن اینکه بهار و تابستان بی‌نظیری دارند و پاییز و زمستان آن‌ها مثال‌زدنی است. اما اگر تمایل داشتید تا به دریاچه قو رامسر سفر کنید، به شما توصیه می‌کنیم که فصل‌های بهار و ابتدای پاییز را انتخاب کنید. فصل تابستان در این منطقه کمی شرجی است و ممکن است که شما را اذیت کند. البته میزان شرجی بودن هوا سنگین نیست و قابل تحمل است. اما بهار در این منطقه بسیار دل انگیز بوده و پاییز نیز به شدت رویایی است.

تفریحات و قایق‌ سواری در دریاچه قو رامسر

جاذبه‌های گردشگری اطراف دریاچه قو رامسر

سکوت، سکوت و سکوت! آرامش مطلقی که در کنار دریاچه قو رامسر تجربه خواهید کرد، می‌تواند شما را به خلسه‌ای شگرف فرو ببرد. دیدنی‌ها و جاذبه‌های اطراف جواهرده و دریاچه قو زیاد هستند. اگر زمان ورود شما به این ییلاق جمعیت فراوانی در آن حضور نداشته باشند، شما به راحتی می‌توانید قایق‌سواری کنید. قایق‌های پدالی متعددی بر روی این دریاچه قرار داده شده‌اند که به راحتی شما را به میانه دریاچه رسانده و به ملاقاتی غیر منتظره با مرغابی‌ها و اردک‌های شناور بر روی امواج خواهند برد.
همچنین آبشار زیبای صفارود که اگر اهل طبیعت‌گردی باشید، کافیست یک مسیر ۱۷ کیلومتری را در دل جنگل طی کنید تا به این موهبت زیبا و طبیعی برسید. جنگل سخت سر نیز از جمله دیگر جاذبه‌های رامسر به حساب می‌آید که فاصله اندکی با دریاچه قو دارد. اگر اهل پیاده روی در جنگل هستید این ناحیه مناسب شما است. البته دقت کنید که مسیرهای مشخص شده را طی کنید تا گم نشوید.

بیشتر بخوانید: تله‌کابین رامسر

رستوران‌های سنتی با غذاهای محلی اطراف دریاچه قو

رستوران‌های سنتی اطراف دریاچه قو رامسر

در سفر به روستای جواهرده و بازدید از دریاچه قو مازندران حتماً خود را مهمان رستوران‌های سنتی و محلی کنید و از خوردن غذاهای لذیذ آن‌ها به همراه نوشیدنی‌هایی مانند دوغ محلی لذت ببرید. بعد از غذا نیز درخواست یک سینی چای را اضافه کرده و ضیافت خود در جوار دریاچه قو تکمیل کنید. البته قبل از اینکه به دریاچه قو برسید هم رستوران‌های متعددی در طول مسیر وجود دارند. توصیه ما به شما این است که حتماً در زمان حضور در این منطقه از خوردن غذاهای محلی مانند کباب ترش، میرزا قاسمی و باقلاقاتق غافل نشوید. اگر به دنبال رستوران در خود رامسر هستید، مقاله بهترین رستوران‌های رامسر را از دست ندهید.

اقامت در کنار دریاچه قو

اقامت در نزدیکی دریاچه قو رامسر

در کنار و اطراف دریاچه قو رامسر اقامتگاه‌های زیادی را جانمایی کرده‌اند که شما می‌توانید آن‌ها را اجاره کرده و وسایل خود را در آن‌ها جای بدهید. اگر تمایل داشتید بیشتر از یک روز در کنار دریاچه بمانید، به راحتی می‌توانید از امکانات اقامتی که در نزدیکی آن تعبیه شده است، استفاده کنید. این اقامتگاه‌ها برای مسافرت‌های چند روزه به این منطقه مجهز شده‌اند. همچنین در مسیر روستای جواهرده با چند آبشار و البته مسیری جنگلی روبه‌رو هستید که چشم‌انداز آن را تابه‌حال فقط در فیلم‌ها مشاهده کرده‌اید. ضمن اینکه چند چشمه با آب‌های بسیار گوارا نیز در این مسیر وجود دارند. چشمه‌هایی مانند برتل چشمه، سلیمان چشمه، چشمه آبعلی و غیره که سبب شده‌اند تا در اطراف روستای جواهرده چند کارخانه متعدد آب معدنی احداث شود.

برای بازدید از تمام این جاهای دیدنی بهتر است شب را در رامسر بمانید. شما می‌توانید با یک قیمت مناسب به اجاره ویلا و سوئیت در رامسر اقدام کنید.

دریاچه قو برای یک تعطیلات با شکوه

زیبایی و سرسبزی منطقه جواهرده بر هیچکس پوشیده نیست. اگر فرصتی دست داد تا به این ناحیه سفر کنید، در لحظه زندگی کنید. لذتی که با بودن در دامان طبیعت برای ما ایجاد می‌شود، وصف ناپذیر است. این یک فرصت است که شاید هرگز تکرار نشود، پس در لحظه زندگی کنید.

‫5 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا