سوغات و صنایع دستی ایران

طعم و هنر تبریز در دستان شما: معرفی سوغاتی‌های تبریز 🧳​🎁​✨​

تبریز را شهر اولین‌ها می‌دانند. بر همین اساس بدیهی است که سوغاتی‌های خوراکی و صنایع دستی آن نیز در ایران حرف اول را بزنند. سوغاتی‌های خوراکی شهر تبریز این شهر را به بهشتی برای علاقمندان به شیرینی تبدیل کرده است. صنایع دستی تبریز نیز نگاه هر بیننده‌ای را به خود معطوف می‌کند. در این مقاله قصد داریم با تعدادی از معروف‌ترین سوغاتی‌های تبریز آشنا شویم. با هومسا همراه باشید تا گشتی در میان سوغاتی‌های بی‌نظیر تبریز بزنیم.

سوغاتی‌های تبریز

✅​سوغاتی‌های تبریز | خوراکی

خوردنی‌های تبریز بی‌شمار است. خوراکی‌های خوشمزه این شهر از انواع شیرینی‌جات گرفته تا عسل، مربا، آجیل و پنیر همه جزو پرطرفدارترین سوغاتی‌های تبریز هستند. اگر به تبریز سفر کرده‌اید و بعد از اجاره سوئیت در تبریز به فکر خرید سوغاتی افتادید، نگاهی به سوغاتی‌های تبریز داشته باشید. از جمله خوشمزه‌ترین سوغاتی‌های خوراکی تبریز می‌توان موارد زیر را نام برد.

سوغاتی‌های تبریز

​✔️باقلوا

معروف‌ترین شیرینی و سوغات تبریز باقلواست. اگرچه این شیرینی خوشمزه در شهرهای دیگری مانند کاشان و یزد نیز یافت می‌شود، با این حال باقلوای ترکی موجود در تبریز بافتی متفاوت و طعمی لذیذ دارد. این باقلوا از خمیر نازکی محتوی مغز گردو، پسته، هل و کره تهیه شده و سپس در شهدی متشکل از گلاب، آب، آبلیمو و شکر غلطانده شده است. این شیرینی خوش عطر در شکل‌های مختلف و طعم‌های گوناگون تهیه می‌شود.

سوغاتی‌های تبریز

​✔️نوقا

شیرینی نوقا که به آن لوکا نیز گفته می‌شود، از دیگر سوغات‌های خوشمزه تبریز بوده که به گز اصفهان شباهت زیادی دارد. این شیرینی متشکل از عسل، گردو، وانیل و سفیده تخم‌ مرغ بوده و گاهی از نان میکادو نیز برای تهیه آن استفاده می‌شود. در بافت نرم این شیرینی انواع آجیل و طعم‌دهنده‌ها به کار می‌رود. نوقای تبریز دارای شهرت جهانی است.

سوغاتی‌های تبریز

​✔️قرابیه

اگر بخواهیم یکی از گران قیمت‌ترین سوغاتی‌های تبریز را نام ببریم بی‌شک باید به قرابیه اشاره کنیم. قرابیه یک شیرینی شبیه به کلوچه بوده که از ترکیب تخم‌ مرغ، وانیل، شکر و آرد تهیه می‌شود. این شیرینی را می‌توان در طعم‌های گردویی، پسته‌ای و بادامی تهیه کرد.

سوغاتی‌های تبریز

​✔️شیرینی اریس

از قدیمی‌ترین سوغاتی‌های تبریز می‌توان به شیرینی اریس اشاره کرد. این شیرینی متشکل از کاکائو، شکر، شیر، کره و پسته بوده که در طعم‌های مختلفی تهیه می‌شود.

سوغاتی‌های تبریز

​✔️حلوا بَزَرَک

اگر به دنبال یکی از مخصوص‌ترین شیرینی‌های تبریز هستید، باید حلوای بزرک یا زر حلواسی را انتخاب کنید. حلوای بزرک از دانه روغنی بزرک تهیه شده که نه تنها یک شیرینی خوشمزه تبریزی است بلکه به عنوان یک خوراکی مقوی برای دردهای استخوانی نیز استفاده می‌شود.

سوغاتی‌های تبریز

​✔️کادایف

کادایف نوعی باقلوای پرطرفدار ترکی بوده که نه تنها در تبریز بلکه در کشورهای اطراف نیز شناخته شده و پرطرفدار است. این باقلوا از رشته‌های مخصوصی تهیه شده که در شهدی از شکر و گلاب غلطانده شده‌اند. در قسمت میانی رشته‌های کادایف نیز از نوعی خامه مخصوص استفاده می‌گردد.

سوغاتی‌های تبریز

​✔️مربای گل سرخ

سوغاتی‌های خوشمزه تبریز تنها به شیرینی‌ها خلاصه نمی‌شود. یکی از شناخته شده‌ترین سوغاتی‌های تبریز مربای گل سرخ بوده که از عطر و طعم بی‌نظیری برخوردار است. مربای گل سرخ تبریزی دارای طعمی متفاوت نسبت به سایر مرباها می‌باشد.

سوغاتی‌های تبریز

​✔️پنیر تبریزی

تبریز است و پنیرهای خوشمزه آن! پنیر تبریزی جزو سوغاتی‌های بسیار شناخته شده این شهر بوده که برای چشیدن طعم آن نیازی به سفر به تبریز نمی‌باشد. چرا که این پنیر خوشمزه در تمامی شهرهای ایران وجود داشته و در بسیاری از فروشگاه‌ها یافت می‌شود. اگرچه اصیل‌ترین نوع آن را می‌توان در خود تبریز پیدا کرد.

سوغاتی‌های تبریز

​✔️عسل سهند

از دیگر سوغاتی‌های معروف استان آذربایجان می‌توان عسل را نام برد که تحت عنوان عسل سهند شناخته می‌شود. این عسل از گیاهان دارویی روییده در کوهستان سهند تهیه شده و به واسطه آن که دور از آلودگی‌های شهری تهیه می‌شود، اصل و دارای طعمی متفاوت است. استان آذربایجان شرقی رتبه دوم را در تولید عسل مرغوب در ایران به خود اختصاص داده است.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره سفر به تبریز 🧳​🛫​✅​

✅​سوغاتی‌های تبریز | صنایع دستی

خوراکی‌های خوشمزه تبریز اگر چه سوغاتی‌های مطلوبی هستند، اما ماندگار نیستند. بنابراین اگر می‌خواهید یک یادگاری ماندگار از شهر تبریز داشته باشید، بهتر است به سراغ صنایع دستی این شهر بروید. از جمله پرطرفدارترین صنایع دستی تبریز می‌توان موارد زیر را نام برد.

سوغاتی‌های تبریز

​✔️چرم

چرم تبریز به عنوان مشهورترین سوغات صنایع دستی این شهر شناخته می‌شود. در این شهر می‌توان انواع کیف، کفش، کمربند، کلاه و… چرمی را  به شکل دست‌دوز و صنعتی خریداری کرد.

سوغاتی‌های تبریز

​✔️محصولات سفالی و سرامیک

خاک مرغوب تبریز سبب شده تا این شهر در زمینه تولید محصولات سفالی و سرامیکی موفق باشد. از جمله پرطرفدارترین سوغاتی‌های تبریز می‌توان به انواع ظروف سفالی و سرامیکی اشاره کرد.

سوغاتی‌های تبریز

​✔️انواع گلیم

از جمله هنرهای اصیل ایرانی می‌توان به گلیم‌بافی اشاره کرد که زیباترین نمونه‌های آن را می‌توان در تبریز یافت. گلیم‌های بافته شده در تبریز با استفاده از موی بز، پشم گوسفند و ابریشم بافته شده معروف‌ترین آن گلیم شاهسون نامیده می‌شود.

سوغاتی‌های تبریز

​✔️فرش و تابلو فرش

قالی‌های تبریز شهرتی جهانی دارند. اگر می‌خواهید یک سوغاتی نفیس و ماندگار از شهر تبریز با خود به همراه بروید، قطعا قالی‌ها و تابلو فرش‌های تبریزی جزو بهترین گزینه‌ها هستند. فرش‌های تبریزی دارای طرح‌های اسلیمی، ترنج‌دار، مستوفی، اسلیمی لچکدار، هراتی، میناخانی و ترنج بوده و از طرح و رنگ زیبایی برخوردار هستند. بافت ریز و استحکام بالا از دیگر ویژگی‌های قالی‌های تبریز ا‌ست.

سوغاتی‌های تبریز

​✔️نقره‌کاری و نقره‌کوبی

هنر نقره‌کوبی و نقره‌کاری قدمتی 100 ساله داشته که از ترکیه به تبریز وارد شده و پس از ورود به تبریز حالتی ایرانی پیدا کرده است. در شهر تبریز می‌توان انواع وسایل تزیینی و دکوری‌های نقره و یا زیورآلات نقره را با زیباترین طرح و نقش‌ها خریداری کرد. حتی ظروف کاربردی مانند آینه و سماور نقره نیز در این شهر پیدا می‌شود.

سوغاتی‌های تبریز

​✔️وَرَنی‌بافی

یکی از صنایع دستی عشایر تبریز ورنی بوده که نوعی زیرانداز است و در بافت آن از اصول گلیم‌بافی و قالی‌بافی استفاده می‌شود. ورنی شباهت زیادی به گلیم داشته و البته نسبت به آن سبک‌تر است.

سوغاتی‌های تبریز

​✔️چاپ کلاقه‌ای یا باتیک

باتیک یا چاپ کلاقه‌ای از دیگر صنعت‌های معروف تبریز بوده که در طی آن طرح‌های مختلفی بر روی پارچه‌های ابریشم چاپ شده و از پارچه‌های چاپی برای دوخت رومیزی، روتختی، کیف، روسری و… استفاده می‌شود. برای ایجاد طرح بر روی پارچه‌ها در این صنعت از مهر، صمغ و پارافین استفاده می‌گردد. رنگ‌های استفاده شده در این صنعت نیز معمولا رنگ‌های طبیعی گرفته شده از پوست انار و روناک است.

سوغاتی‌های تبریز

​✔️حجاری روی سنگ

هنر کنده‌کاری روی سنگ که به آن حجاری گفته می‌شود، از دیگر هنرهای قدیمی ایرانی بوده که در تبریز رواج دارد. انواع دکوری‌جات و محصولات تزیینی حجاری نیز می‌تواند سوغاتی خوبی از تبریز باشد.

بیشتر بخوانید: معروفترین رستوران های تبریز 😋​👌​🧑‍🍳​

سوغاتی‌های تبریز مورد علاقه شما کدامند؟

شهر تبریز به عنوان شهر اولین‌ها شناخته می‌شود. در این شهر سوغاتی‌های بی‌شماری وجود داشته که بخش عمده‌ای از این سوغاتی‌ها را خوراکی‌ها و به ویژه شیرینی‌های خوشمزه و صنایع دستی اصیل تشکیل می‌دهد.

شما طرفدار کدام سوغاتی‌های تبریز هستید؟ سوغاتی‌های خوراکی را ترجیح می‌دهید یا صنایع دستی؟ به نظرتان بهترین سوغاتی تبریز چیست؟ آیا تا به حال به این شهر سفر کرده‌اید؟ از تجربیات سفر خود به تبریز برای ما بگویید و اگر این مطلب را دوست داشتید، برای دوستانتان هم بفرستید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا