بریم سفرجاذبه های ایرانجاهای دیدنیجاهای طبیعیدانستنی‌های سفرشمال

غارهای اسرارآمیز گیلان: سفری به دنیای زیرزمینی و کشف رازهای طبیعت

بسیاری از افراد در سفر به گیلان به سراغ ساحل زیبای آن رفته و پس از آن از جنگل‌ها و دشت‌های بی‌نظیر آن دیدن می‌کنند. همین امر نیز سبب می‌شود تا کمتر کسی خبر از غارهای اسرارآمیز استان گیلان داشته باشد. زمانی که صحبت از جاذبه‌های تاریخی می‌شود بسیاری از افراد به یاد قلعه‌ها، کاخ‌ها و آثار باستانی از این دست می‌افتند. در این میان کمتر کسی را می‌توان یافت که حرفی از غارها بزند.

حال آن که قدمت غارها گاهی به میلیون‌ها سال قبل نیز می‌رسد. زمانی که تمدن به شکل امروزی وجود نداشت، غارها مامن همیشگی انسان‌ها و جانوران بودند. از این رو می‌توان در دل این غارها نقش و نگارهایی را یافت که ما را با نیاکان چندین هزار ساله‌مان آشنا می‌کند. در میان غارهای زیادی که در دل کوه‌های ایران قرار دارد شاید بتوان تعدادی از زیباترین و شگفت‌انگیزترین غارها را در استان گیلان پیدا کرد. غارهایی که آن‌چنان ناشناخته هستند که برخی هنوز بکر و دست نخورده باقی مانده‌اند. با هومسا همراه باشید تا وارد دنیای زیرزمینی گیلان شویم.

بیشتر بخوانید: جشنواره‌ها و مراسمات سنتی گیلان : آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم مردم گیلان

معرفی معروف‌ترین غارهای اسرارآمیز استان گیلان

​غار دربند رشی، یکی از غارهای اسرارآمیز استان گیلان

یکی از غارهای گیلان که دارای اهمیت تاریخی فراوانی می‌باشد و در لیست غارهای اسرارآمیز گیلان جای دارد، غار دربند رشی بوده که در روستای سی دشت در شهرستان رودبار واقع شده است. اهمیت این غار به واسطه آن است که غار دربند رشی تنها غار شناخته شده‌ای است که بقایای باستانی در آن کشف شده است. در این غار دست‌سازه‌های سنگی و سنگواره جانورانی پیدا شده که خبر از دوره پارینه سنگی قدیم می‌دهند. مطالعه بر روی یافته‌های این غار انسان‌های امروزی را با تاریخ سکونت بشر آشنا کرد. از دل این غار اطلاعاتی از محل سکونت شکارچیان عصر سنگ به دست آمد.

بازدید از غار دربند رشی می‌تواند شما را با تاریخ کهن ایران آشنا کرده و شما را با خود به سفری چندین هزار ساله ببرد. از غار دربند رشی به عنوان یکی از قدیمی‌ترین سکونتگاه‌های انسان در ایران یاد می‌شود.

غار دربند رشی در روستای سی دشت رودبار

​غار آویشوی

وقتی صحبت از قدمت می‌شود شهرستان ماسال استان گیلان حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. یکی از کم نظیرترین و قدیمی‌ترین غارهای استان گیلان در شهرستان ماسال واقع شده که تحت عنوان غار آویشوی شناخته می‌شود. غار آویشوی که لقب طولانی‌ترین غار استان گیلان را از آن خود کرده است، طولی در حدود ۲ کیلومتر داشته و در دل ارتفاعات ماسال واقع شده است.

در شهرستان ماسال نزدیک به ۱۷ غار بزرگ و کوچک وجود داشته که شناخته شده‌ترین این غارها و البته بزرگترین آن‌ها همین غار آویشوی است. در ورود به قاره آویشوی با ستون‌های آهکی زیبا و قندیل‌های درخشان مواجه می‌شوید و صدای آبشارهای خروشانی را می‌شنوید. یکی از دلایل اصلی جذابیت این غار آن است که در یکی از سرسبزترین مناطق ماسال واقع شده است. از این رو گردشگران در بازدید از یک جاذبه طبیعی ۷۵ میلیون ساله می‌توانند از سرسبزی بی‌نظیر و هوای مطبوع منطقه نیز لذت ببرند.

​غار آویشوی در ارتفاعات ماسال

​غار درفک

اگر در فصل‌های بهار و تابستان به گیلان سفر و اجاره ویلا در گیلان را انجام دادید، بازدید از غار درفک را فراموش نکنید. غار درفک یکی از زیباترین غارهای استان گیلان بوده که در شهرستان رودبار واقع شده است. علت نامگذاری این غار قله‌ای به همین نام است که این غار در دل آن قرار دارد. قله درفک در حدود ۵۰ کیلومتری رشت واقع شده که غار درفک به عنوان یک یخچال طبیعی در دل آن قرار دارد. این غار عرضی در حدود ۴۰ متر و طولی در حدود ۱۰۰ متر داشته و لایه‌های ضخیم یخ آن می‌تواند آب مورد نیاز مردم منطقه را تامین کند.

نکته حائز اهمیت در بازدید از غار درفک یکی از غارهای اسرارآمیز گیلان آن است که این غار در ارتفاعات واقع شده و از این رو هوای بسیار سردی دارد. از طرفی در فصل‌های پاییز و زمستان پوشیده از یخ و برف می‌باشد. بنابراین در بازدید از آن باید تجهیزات یخ‌نوردی و غارنوردی به همراه داشته و فصل‌های گرم سال را برای سفر انتخاب کنید.

​غار درفک در رودبار گیلان

​​غار سوباتان

شاید بتوان غار سوباتان را مرموزترین غار استان گیلان نامید که از آن به عنوان غار گنج خانه نیز یاد می‌شود. رمز و راز غار سوباتان مربوط به باور قدیمی مردم منطقه بوده که معتقد بودند گنجی عظیم در دل این غار قرار دارد، اما از آن‌جایی که غار طلسم شده است، کسی نمی‌تواند به ان وارد شود تا راز آن را کشف کند.

غار سوباتان اگرچه یکی از غارهای اسرارآمیز گیلان می‌باشد، از آن‌جایی که به طور کامل گشایش نشده و دهانه باریکی دارد، مقصد مناسبی برای گردشگری و سفر نیست. از این رو تنها غارنوردان حرفه‌ای به بازدید از این غار می‌پردازند.

بیشتر بخوانید: دریاچه‌های شگفت‌انگیز گیلان: قایقرانی، ماهیگیری و لذت بردن از آرامش طبیعت

غار سوباتان، یکی از مرموزترین غارهای گیلان

​غار دیارجان

در فاصله یک کیلومتری روستای دیارجان در دیلمان غار زیبایی تحت عنوان غار دیارجان قرار داشته که جزو غارهای زیبای استان گیلان محسوب می‌شود. ورود به غار دیارجان و بازدید از آن نیاز به تجهیزات غارنوردی و کوهنوردی نداشته و همین امر سبب می‌شود تا بسیاری از گردشگران بتوانند به بازدید از آن بپردازند. البته لازم است در بازدید از این غار چراغ قوه به همراه داشته باشید.

غار دیارجان در نزدیکی روستای دیارجان در دیلمان گیلان

​غار اسپهبدان

در روستای شاه شهیدان رودبار بر فراز یکی از کوه‌های منطقه غار زیبایی تحت عنوان غار اسپهبدان قرار داشته که از دالان‌های پرپیچ و خم آن می‌توان به قلعه اسپهبدان واقع در نوک قله رسید. برای رسیدن به دهانه غار باید از دامنه‌های کم شیب و ارتفاعات پرشیب کوه گذشت. از این رو به همراه داشتن تجهیزات کافی جهت رسیدن به غار حائز اهمیت است. طبیعت زیبا و بکر اطراف غار ارزش پیمودن مسیر برای رسیدن به این غار را دارد.

غار اسپهبدان روستای شاه شهیدان در رودبار گیلان

​غار خون فوشه

گردشگرانی که برای بازدید از قلعه رودخان به شهر فومن می‌روند، می‌توانند خود را به روستای فوشه رسانده و از یکی از زیباترین غارهای منطقه یعنی غار خون فوشه بازدید کنند. این غار جزو غارهای قدیمی استان بوده که قدمتی هزاران ساله دارد. برای رسیدن به این غار باید ابتدا به روستای فوشه رفته و پس از آن به مدت ۵ ساعت به پیاده‌روی و کوهپیمایی در دل جنگل ادامه داد.

اگرچه مسیر دستیابی به غار خون فوشه دشوار است، اما زیبایی منطقه به قدری جذابیت دارد که بسیاری از گردشگران سختی مسیر را به جان می‌خرند. غار خون فوشه جزو غارهای ریزشی بوده که طولی در حدود ۳۰۰ متر و عمقی در حدود ۳۰ متر دارد. همراه داشتن راهنمای محلی و تجهیزات غارنوردی و کوهنوردی برای رسیدن به این غار الزامیست.

بیشتر بخوانید: راهنمای کامل سفر به سرزمین سبز شمال ایران

شما کدام غارهای اسرارآمیز گیلان را می‌شناسید؟

در سفر به استان گیلان علاوه بر جاذبه‌های پرطرفداری مانند دریا، آبشار، دشت و جنگل می‌توان به بازدید از تاریخ و طبیعت در کنار یک‌دیگر رفت. در دل کوه‌های سر به فلک کشیده و جنگل‌های انبوه گیلان غارهای متعددی وجود داشته که هر یک خبر از سکونتگاهی چندین هزار ساله می‌دهد. در استان گیلان غارهای زیادی وجود داشته که در بالا تنها تعدادی از این غارها معرفی شد.

به نظر شما غارهای اسرارآمیز گیلان مقصد مناسبی برای کدام گردشگران است؟ آیا شما تا به حال به غارهایی که به آنها اشاره کردیم، سفر کرده‌اید؟ کدام فصل را برای گیلان گردی ترجیح می‌دهید؟ از تجربیات ناب خود برای ما بنویسید و این مقاله را برای دوستان طبیعتگرد خود بفرستید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا