ایران‌ را بگردیمبریم سفرجاذبه های ایرانجاهای طبیعیدانستنی‌های سفرشمال

دریاچه‌های شگفت‌انگیز گیلان: قایقرانی، ماهیگیری و لذت بردن از آرامش طبیعت

زمانی که از جاده‌های طولانی و پرفراز و نشیب ایران به سمت شمال کشور حرکت کرده و در میان جاده‌های پر پیچ و خم گیلان به جلو حرکت می‌کنیم، در جای جای مسیر با تابلوهای راهنمایی مواجه می‌شویم که مسیر رسیدن به دریاچه‌ای زیبا را نشان می‌دهد. دریاچه‌هایی که به قدری چشم‌نواز و جذاب هستند که منظره‌های چاپ شده بر روی کارت پستال‌ها را تداعی می‌کنند. برخی از دریاچه‌های شگفت‌انگیز گیلان شناخته شده هستند و هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کنند، اما برخی از آن‌ها همچنان بکر و ناشناخته باقی مانده و تنها افراد بومی و طبیعت‌گردان حرفه‌ای از بودنشان خبر دارند.

در این مقاله قصد داریم با تعدادی از زیباترین دریاچه‌های گیلان آشنا شویم. پس با هومسا همراه باشید تا در دل طبیعت زیبا بهترین مقاصد را پیدا کنید.

از گیلان‌گردی بیشتر بخوانید: راهنمای کامل سفر به سرزمین سبز شمال ایران

فهرست مقاله ( با کلیک روی هر عنوان به آن قسمت منتقل می شوید) پنهان

دریاچه‌های شگفت‌انگیز گیلان

وقت‌گذارانی و قایقرانی در زیباترین دریاچه‌های گیلان بی‌شک تجربه وصف‌ناپذیری است. پیشنهاد می‌کنیم بعد از اجاره ویلا در گیلان زمانی برای گردش در دریاچه‌های گیلان بگذارید.

اجاره ویلا در نزدیک دریاچه‌های شگفت‌انگیز گیلان

دریاچه نئور

دریاچه نئور دریاچه‌ای قرار گرفته در حصار کوه‌ها بوده که در دامنه کوه‌های تالش واقع شده است. این دریاچه بی‌نظیر در نزدیکی ییلاق سوباتان قرار گرفته که بسیاری از طبیعت‌گردان فاصله کوتاه میان این ییلاق تا دریاچه را پیاده طی می‌کنند. دریاچه نئور در میان دشتی سرسبز و پرگل قرار گرفته که گونه‌های گیاهی متنوعی را می‌توان در اطراف آن یافت. این دریاچه در مرز میان گیلان و اردبیل واقع شده و مکان مناسبی برای کمپینگ و ماهیگیری به ویژه صد قزل‌آلای رنگین کمانی به شمار می‌آید.

اجاره ویلا در نزدیکی دریاچه نئور در دامنه کوه‌های تالش و نزدیک سوباتان در استان گیلان

دریاچه عروس حلیمه جان

روستای حلیمه جان در شهر رودبار واقع شده است. در این روستای زیبا دریاچه‌ای تحت عنوان دریاچه عروس واقع شده که با نام دریاچه حلیمه جان نیز شناخته می‌شود و در لیست دریاچه‌های شگفت‌انگیز گیلان قرار دارد. دریاچه حلیمه جان به واسطه دو رنگ بودن آب آن شهرت دارد. رنگ آبی این دریاچه انعکاس رنگ آسمان و رنگ سبز آن به واسطه وجود جلبک‌های سطح دریاچه است. لوکیشن بی‌نظیر این دریاچه برای عکاسی به ویژه در هنگام طلوع و غروب خورشید بسیار جذاب می‌باشد. امکان کمپینگ نیز در ساحل دریاچه وجود دارد.

رزرو اقامتگاه نزدیک دریاچه عروس در روستای حلیمه جان رودبار

دریاچه ویستان

زمانی که از روستای داماش گیلان به سمت بره‌سر رودبار حرکت کنید، می‌توانید به ساحل دریاچه بی‌نظیری تحت عنوان دریاچه ویستان برسید. این دریاچه به واسطه وقوع زلزله به وجود آمده و آب آن از چشمه‌های اطراف تامین می‌شود. دریاچه ویستان در دل جنگل قرار داشته و چشم‌انداز بی‌نظیری از کوه‌های جنگلی پر شده از درختان راش، بلوط، زالزالک، ازگیل و بید را از آن خود کرده است. در تپه‌های اطراف این دریاچه نیز انواع گل و گیاه را می‌توان یافت.

اجاره کلبه اطراف دریاچه ویستان در روستای داماش گیلان

​دریاچه کومله

در جنوب شرقی شهرستان لنگرود استان گیلان روستایی به نام کومله جود داشته که یکی از زیباترین دریاچه‌های گیلان را در خود جای داده است. دریاچه کومله در محاصره مزارع چای و شالیزارها قرار گرفته و در فصل زمستان میزبان پرندگان مهاجر می‌باشد. این دریاچه دارای سه آبگیر مجزا است.

بیشتر بخوانید: طبیعت بکر گیلان در سیاهکل

دریاچه کومله در جنوب شرقی شهرستان لنگرود استان گیلان

دریاچه سقالکسار

همانطور که می‌دانید در شهرهای شمالی هر چه از بافت شهری فاصله گرفته و به سمت روستاها حرکت کنیم می‌‌توانیم سرسبزی بیشتر و مناطق بکر جذاب‌تری را ببینیم. در شهر رشت روستایی به نام سقالکسار قرار داشته که در دل این روستا می‌توان دریاچه زلال سقالکسار را مشاهده کرد. این دریاچه که از دیدنی‌ترین دریاچه‌های گیلان به حساب می‌آید، در واقع یک سد خاکی است در میان جنگل‌های انبوه گیلان قرار داشته و آب آن از چشمه‌ها و بارش باران تامین می‌شود.

از جمله تفریحات دریاچه سقالکسار می‌توان به پیاده‌روی در طبیعت، عکاسی و قایق‌سواری اشاره کرد. در ضمن در اطراف این دریاچه خوراکی‌هایی مانند بلال، چای و آش نیز فروخته می‌شود.

دریاچه سقالکسار در روستای سقالکسار رشت

​دریاچه سراگاه

دریاچه سراگاه از دیگر دریاچه‌های شهر تالش بوده که در روستای سراگاه واقع شده است. این دریاچه در حکم یک دریاچه مصنوعی بوده که آب آن را چشمه‌ها و رودها تامین می‌کند. در اطراف این دریاچه نیز سرسبزی چشم‌نوازی متشکل از شالیزارها و جنگل‌های ازگیل وحشی، آلوچه، تمشک و زردآلو وجود دارد.

دریاچه سراگاه در تالش گیلان

دریاچه خولشکوه

در میان روستاهای خرمکوه و کلیشم رودبار دریاچه‌ای به نام دریاچه خولشکوه قرار داشته که در حکم منطقه ییلاقی ساکنین روستاهای کلیشم و خرمکوه به شمار می‌آید. این دریاچه نیز در منطقه‌ای سرسبز و در دل چمنزاری زیبا واقع شده است.

دریاچه خولشکوه در میان روستاهای خرمکوه و کلیشم رودبار

​استخر لاهیجان

اگر به شهر لاهیجان سفر کردید، حتما در نزدیکی شیطان کوه به دنبال دریاچه مصنوعی این شهر بگردید. دریاچه مصنوعی لاهیجان که تحت عنوان استخر لاهیجان شناخته می‌شود عمقی در حدود 4 متر داشته و فضایی در حدود 17 هکتار را به خود اختصاص داده است. در میان این دریاچه جزیره کوچکی وجود داشته که در گذشته به آن میان پشته می‌گفتند. یک پل سیمانی نیز این جزیره را به حاشیه دریاچه متصل می‌کند.

در فضای استخر لاهیجان می‌توان به قایقرانی پرداخته و همچنین از امکانات این منطقه از جمله وسایل ورزشی و آلاچیق آن استفاده کرد.

استخر لاهیجان در نزدیکی شیطان‌کوه

دریاچه استیل

شاید بتوان از دریاچه استیل به عنوان یکی از خاص‌ترین دریاچه‌های شگفت‌انگیز گیلان نام برد. این دریاچه در نزدیکی آستارا واقع شده و درختانی که تا نیمه در آب قرار دارند منظره‌ای جذاب و خاص را به آن بخشیده‌اند. دریاچه استیل یک دریاچه آب شیرین بوده که به واسطه درختان اطراف آن به تالاب درختان شناور نیز معروف است. این دریاچه زیستگاه پرندگان مهاجر و بومی بوده و صید ماهی کپور نیز در آن رواج دارد.

بیشتر بخوانید: سی دشت؛ بهشتی در دامنه قله درفک گیلان

دریاچه استیل در نزدیکی آستارا

مرداب سراوان

یکی از شناخته شده‌ترین و پرطرفدارترین دریاچه‌های استان گیلان دریاچه یا مرداب سراوان بوده که در شهر رشت و در پارک جنگلی سراوان واقع شده است. این دریاچه به واسطه لوکیشن خاصی که دارد در میان بسیاری از مسافران شناخته شده می‌باشد. سطح دریاچه سراوان با انواع خزه و آفات درختان دریاچه پوشانده شده که همین امر جلوه منحصربه‌فردی به این دریاچه بخشیده است. گردشگرانی که به بازدید از دریاچه سراوان می‌آیند می‌توانند بر روی این مرداب زیبا قایق‌سواری کرده و در اطراف آن کمپ بزنند.

مرداب سراوان در رشت

​دریاچه ملاط

دریاچه ملاط از دریاچه‌های شگفت‌انگیز گیلان در نزدیکی ساحل دریای خزر واقع شده و تنها 10 کیلومتر از ساحل فاصله دارد. همین امر نیز سبب شده تا بسیاری از مسافران گیلان در بازدید از ساحل دریای خزر به بازدید از دریاچه ملاط نیز بروند. دریاچه ملاط متشکل از سه برکه جداگانه اما در کنار هم بوده که فضای زیبایی را برای کمپینگ، پیاده‌روی و قایق‌سواری فراهم کرده‌اند.

پوشش گیاهی و جانوری این دریاچه نیز منظره منحصربه‌فردی به آن می‌بخشد؛ به شرط آن که در زمان مناسب به بازدید از این دریاچه بروید.

دریاچه ملاط در نزدیکی ساحل دریای خزر

​تالاب سوستان

اگر در فصل‌های بهار و تابستان به گیلان سفر کردید، به بازدید از تالاب سوستان در روستای سوستان شهر لاهیجان بروید. این دریاچه چشم‌انداز بی‌نظیری از سرسبزی شمال را به خود اختصاص داده است. فضای اطراف دریاچه سوستان دارای امکانات رفاهی مناسبی جهت تفریح و کمپینگ می‌باشد.

تالاب سوستان در روستای سوستان شهر لاهیجان

​دریاچه گیسوم

اگر اندکی اهل سفر کردن باشید بی‌شک نام جنگل‌ گیسوم را شنیده‌اید. در میان جنگل‌های گیسوم گیلان و در شهرستان تالش طبیعت بکری وجود داشته که دریاچه گیسوم را در دل خود جای داده است. همین بکر بودن منطقه گیسوم و پوشش گیاهی انبوه آن نیز سبب شده تا دریاچه گیسوم بکر و دست نخورده باقی مانده باشد. با این حال در بازدید از این دریاچه می‌توانید لذت قایق‌سواری را تجربه کنید.

دریاچه گیسوم در میان جنگل‌های گیسوم گیلان

​دریاچه پیر هرات

دریاچه پیر هرات که به واسطه دو تکه بودن به دریاچه دو قو نیز معروف است در شهرستان اسالم و در روستای پیر هرات واقع شده است. این دریاچه در ارتفاعات قرار داشته و در اطراف آن شالیزارهای برنج و زمین‌های کشت چای وجود دارد. همین امر نیز سبب می‌شود تا در فصل‌های بهار و تابستان چشم‌انداز بی‌نظیری داشته باشد.

بیشتر بخوانید: شاندرمن ماسال؛ تجربه‌ای متفاوت در طبیعت زیبای گیلان

دریاچه‌های شگفت‌انگیز گیلان از نگاه شما

استان گیلان مهد زیباترین‌های طبیعت است. در سفر به استان گیلان علاوه بر تفریح در ساحل دریای خزر و لذت بردن از پیمودن مسیرهای جنگلی، می‌توانید به بازدید از دریاچه‌های بی‌نظیری بروید که برخی از آن‌ها خاص‌ترین گونه‌های گیاهی و جانوری را به خود اختصاص داده‌اند. دریاچه‌هایی که برخی در میان مسافران شناخته شده بوده و برخی همچنان دست نخورده و بکر باقی مانده‌اند.

شما کدامیک از دریاچه‌هایی که به آنها اشاره کردیم را دیده‌اید؟ آیا تا به حال به فکر بازدید از دریاچه‌های گیلان افتادید؟ اگر تجربه سفر به گیلان و دیدن جاذبه‌های طبیعی را دارید، برای ما بنویسید و این مطلب را با همسفران خود به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا