اخبار

صنایع‌دستی باید به زندگی مردم و ایرانی‌ها بازگردد

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی، با اشاره به ظرفیت با اهمیت سنایع دستی در کشور تاکید کرد: صنایع‌دستی به اشیای تزیینی تبدیل شده‌ است،اما باید به زندگی مردم و ایرانی‌ها بازگردد.

به گزارش هومسا،مراسم تکریم و معارفه معاون صنایع‌ دستی و هنرهای سنتی با حضور سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی و علی دارابی قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌ فرهنگی کشور صبح امروز دوشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ در سالن فجر وزارتخانه برگزار شد.

صنایع‌ دستی جزء لاینفک منشور فرهنگی در اقتصاد هویت‌بنیان است


مریم جلالی،معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی در این مراسم با بیان اینکه در گذشته صنایع‌دستی به‌عنوان صنایع‌زیستی بوده است،عنوان کرد:شاید هم‌اکنون صنایع‌دستی به اشیای تزیینی تبدیل شده‌ و درون ویترین‌ها رفته‌ است، اما باید به زندگی مردم و ایرانی‌ها بازگردد،صنایع‌ دستی جزء لاینفک منشور فرهنگی در اقتصاد هویت‌بنیان می‌باشد.

وی با بیان اینکه مدیریت سه بخش محتوایی، اجرایی و عاطفی دارد،عنوان کرد:تمامی سیاست‌گذاران، تسهیلگران و متصدیان در این سه ضلع راه را برای خلق زنجبره صنایع‌دستی و هنرهای سنتی فراهم می‌کنند و من به‌عنوان یک سرباز کوچک در این مسیر حضور دارم.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی گفت:سهم هر ایرانی را باید در تولید، فروش و توزیع احصا کنیم و من از هیچ کاری برای تبدیل صنایع‌دستی به صنایع‌زیستی دریغ نمی‌کنم،اقتصاد هویت‌بنیان و خلق و تامین زنجیره ارزش در صنایع‌دستی دو‌ کلمه بنیادی در این حوزه است،مولد بودن موجب اشتیاق و همراهی می‌شود و این تحول باید در زمینه محتوا و رویکرد اتفاق بیفتد و هر ایرانی در سراسر کشور به تولید برسد.

 

 معاون صنایع‌ دستی و هنرهای سنتی
مریم جلالی


وی اضافه کرد:با هم‌گرایی در زیست‌بوم صنایع‌دستی و با تفکر خانواده‌محوری چالش‌های پیش‌ رو را از میان برخواهیم داشت،با نمایش قدرتمندانه ظرفیت‌ها و پیشران‌های توسعه‌ای که برای صنایع‌دستی و هنرهای سنتی فراهم است، همچنین به کمک زنجیره ارزش، منجی یک‌ مسئله ملی خواهیم شد.

انفکاک اقتصاد و فرهنگ حلقه اتصالی به نام صنایع‌دستی و هنرهای بومی و سنتی دارد


جلالی همچنین گفت:انفکاک اقتصاد و فرهنگ حلقه اتصالی به نام صنایع‌دستی و هنرهای بومی و سنتی دارد؛ همیشه مولد بودن امیدافرین است و امیدوارم خانه هر ایرانی تبدیل به یک کارگاه تولیدی برای کمک به اقتصاد هویت‌بنیان باشد.

در ادامه پویا محمودیان معاون سابق صنایع‌دستی و هنرهای سنتی نیز در این مراسم گفت:دوران مدیریت من سخت‌ترین دوران برای صنایع‌دستی کشور به دلیل تحریم‌ها، سیل و کرونا بود،تمامی نمایشگاه‌های موقت، دائمی و صادرات چمدانی به دلیل شیوع کرونا تعطیل و با رکود بی‌سابقه روبه‌رو شد.،خوشحالم در پایان کرونا و رفع مشکلات فرصت برای رونق دوباره صنایع‌ دستی آماده است و تمامی خلاهای موجود صنایع‌دستی پر شده است،عملکردمان در این مدت شفاف و مشخص بوده است، به حاشیه‌ها نپرداختم و سعی کردم برای توسعه در این بخش کار کنم.


وی افزود:در پنج محور مشخص از جمله حمایت و سامان‌دهی تولید، حفظ و ایجاد اشتغال، آموزش و ترویج، حفظ و صیانت صنایع‌دستی فعالیت خود را آغاز کردم،طی این مدت نیز برای ۱۷۱هزار و ۱۶۶ نفر شغل مشخص از محل صدور ۲۲۴هزار و ۸۲۲ مجوز اداره‌کل حمایت از تولید معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی ایجاد شد. 


محمودیان تصریح کرد:طی این مدت ۹میلیارد تومان تسهیلات بلاعوض و ۷۴میلیارد تومان تسهیلات کم‌بهره پرداخت شد،در سال ۹۷ بیمه صنعتگران بعد از پنج سال توقف دوباره آغاز شد،در حوزه بیمه صندوق روستایی و عشایری ۴هزار نفر را بیمه کردیم و ۱۷هزار نفر در نوبت بیمه قرار دارد. 

 

معاون سابق صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور
پویا محمودیان

 

معاون سابق صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور گفت:از حذف ماده ۱۴۲ قانون معافیت از بیمه جلوگیری کردیم و این امتیاز را برای صنایع‌دستی کشور حفظ کردیم،بزرگ‌ترین دستاورد ما معافیت مالیات بر ارزش افزوده برای خانواده بزرگ صنایع‌دستی بود،تعرفه برق و آب کارگاه‌ها را از تجاری تبدیل به صنعتی و بسیاری از مجوزهای دست و پاگیر را حذف کردیم. 

وی ادامه داد:از ابتدای سال ۹۷ تاکنون ۲۷۱۸ روستا که شامل ۲۴۵ روستای هدف اقتصاد مقاومتی و ۲۴۷۳ روستای خارج از این پروژه، از لحاظ مجوزها، پرداخت تسهیلات، آموزش و… پایش شد،همچنین امضای تفاهم‌نامه‌ای برای استفاده از بند الف تبصره ۱۸ دستاورد بزرگی بود و ما به‌عنوان اولین دستگاه و معاونت از این تبصره برای حمایت از تولید و تحریک تقاضا استفاده کردیم و ۳۴۰میلیارد تومان به این حوزه اختصاص داده شد. 

سند ملی گوهرسنگ‌ها تدوین و ابلاغ شد


معاون سابق صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور گفت:۲۶۶ رشته صنایع‌دستی اعلانی محور اعلام شد، سند ملی گوهرسنگ‌ها را تدوین و ابلاغ کردیم و مراحل تفویض اختیار به استان‌ها نیز به خوبی انجام شد،برای ۱۵۱هزار و ۹۵۴ نفر دوره آموزشی برگزار کردیم، اولین هنرستان ایرانی‌اسلامی را در مشهد راه‌اندازی کردیم،با تفاهم‌نامه‌های متعددی که با دانشگاه‌های مختلف امضا کردیم، آموزش را در اولویت خود قرار دادیم. 
ثبت ملی ۶۷ روستا و شهر صنایع‌دستی
محمودیان گفت:۴۵ شهر و ۲۲ روستا ثبت ملی کردیم،با ثبت‌هایی که انجام شد، گامی برای برندسازی و هویت‌بخشی برداشتیم،خوشبختانه این ثبت‌ها به یک مطالبه عمومی تبدیل شده است،همچنین پرونده سه شهر و روستای دیگر را برای ثبت جهانی آماده کردیم،۱۴۲۶ اثر مهر اصالت ملی و ۸۴ اثرمان مهر اصالت بین‌المللی دریافت کردند. 

وی از برگزاری همایش‌ها، مسابقات و جشنواره‌های مختلف طی این مدت خبر داد و گفت:سه دوره فیلم مستند دست‌آفریده‌ها ساخته شد و بانک اطلاعاتی برندها نیز تدوین شده است،همچنین در راستای حفظ و صیانت از صنایع‌دستی برای احیای ۱۳۴ رشته در استان‌ها برنامه‌ریزی کردیم،بانک طراحی و نقوش تدوین شده است، همچنین اطلس صنایع‌دستی در آینده رونمایی می‌شود. ۹ نشان جغرافیایی ثبت بین‌المللی و ۲۹ نشان جغرافیایی ثبت ملی شده است.

بالغ بر یک میلیارد و ۱۶۸ میلیون دلار صادرات صنایع‌دستی


معاون سابق صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور بیان کرد:این معاونت همواره از کمبود واحدی به نام هنرهای سنتی رنج می‌برد که خوشبختانه با پیگیری‌هایی که انجام شد،در چارت جدید وزارتخانه اداره هنرهای سنتی در نظر گرفته شده است. 
وی ادامه داد:در سال ۹۷ در حوزه رونق کسب و کار از واردات صنایع‌دستی از خارج از کشور جلوگیری کردیم و شیوه‌نامه مقابله با قاچاق را ابلاغ کردیم،بر اساس اعلام آمار گمرک بالغ بر یک میلیارد و ۱۶۸ میلیون دلار صادرات صنایع‌دستی بوده که نشان‌دهنده ظرفیت صادرات‌مان است،همچنین صادرات چمدانی ما ۸۶۶ میلیون دلار بر اساس اعلام رسمی ۳۱ استان کشورمان است.

اجرای طرح تجاری‌سازی در ۳۱ استان

 محمودیان عنوان کرد:طرح تجاری‌سازی در ۳۱ استان انجام شد،در این حوزه همایش‌ها و اطلاع‌رسانی‌های مختلفی انجام شد،دو خانه در طرح اقدام ملی مسکن با صنایع‌دستی تجهیز شد که مورد استقبال همه قرار گرفت،همچنین با ایران خودرو برای سوزن‌دوزی جلد قرآن‌ها که در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد،قرارداد امضا کردیم و در حال حاضر با شرکت سایپا در حال مذاکره هستیم. 
معاون سابق صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور گفت:۹۷ نمایشگاه منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی و ۱۰۱ نمایشگاه صنایع‌دستی در هشتی وزارتخانه برگزار کردیم،امسال بازارچه‌های نوروزی صنایع‌دستی بیش از ۱۲۳ میلیارد تومان فروش داشته است. طی این سال‌ها فروش صنایع‌دستی بر اساس خوداظهاری که انجام شد، ۷هزار میلیارد تومان بوده است.

وی اضافه کرد:بازراچه‌های صنایع‌دستی رشد ۹۳درصدی نسبت به سال ۹۸ و رشد ۹۷درصدی نسبت به سال ۹۷ داشتند،همچنین جایگاه ما در حوزه بین‌الملل ارتقا پیدا کرد،اکنون جایگاه ویژه‌ای در غرب آسیا به عنوان کشور مرجع داریم.
محمودیان با بیان اینکه برنامه‌ریزی‌هایی برای جام جهانی قطر انجام شده است،در بخشی دیگر بیان کرد:صنایع‌دستی را طی این مدت از گوشه‌نشینی بیرون آوردیم و توجه دولتمردان را به این موضوع جلب کردیم،به‌طوری‌که تفاهم‌نامه‌های مختلفی با دستگاه‌های مختلف امضا کردیم.

 

وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی یکشنبه 11 خرداد ماه در حکمی مریم جلالی را به‌عنوان معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی این وزارتخانه منصوب کرد.

در حکم سید عزت‌الله ضرغامی آمده است:

«سرکار خانم دکتر مریم جلالی دهکردی

نظر به شایستگی‌های فردی، دانش و تجربیات ارزشمند در مدیریت‌های فرهنگی به ویژه حوزه‌های ماموریتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، طی این حکم به سمت “معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی” منصوب می‌شوید.

صنایع دستی و هنرهای سنتی میراث ارزشمند ملی ایرانیان، جایگاه برجسته و بی‌بدیلی در سطح جهانی دارد.

سرکار عالی ماموریت دارید تا با برنامه‌ریزی دقیق و بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های موجود، تمامی توان و استعداد مجموعه بازیگران این عرصه را در جهت تحقق سیاست‌های جدید و تحولی وزارتخانه به کار گیرید.

ارتقای سطح طراحی و زیبایی‌های هنری، کاربردی‌سازی، نوآوری در بسته‌بندی و ارائه محصول، برندسازی، تسهیل در امر تولید و رفع نیازهای اولیه فعالان پرتلاش این عرصه، بهره‌گیری از ظرفیت‌های دانش‌بنیان و خانه‌های خلاق، استفاده حداکثری از امکانات و انگیزه‌های بخش‌های دولتی، عمومی و خصوصی، حضور جدی در استان‌ها و مراکز تولید، آموزش علمی و ارتقای سطح مهارت‌های انسانی، بهره‌گیری از ظرفیت دانشگاه‌ها و مراکز علمی و آموزشی، تسهیل در تامین مواد اولیه  کیفی و تضمین بازار فروش از جمله ماموریت‌های ویژه شما است.

امید است ضمن هماهنگی با معاونت‌های تخصصی و ستادی وزارتخانه در جهت هم‌افزایی داشته‌های موجود در تحقق اهداف فوق و سایر مواردی که پیشتر به شما ابلاغ شده است، موفق باشيد.

از خداوند متعال توفیقات سرکار عالی در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی و مکتب نورانی امام خمینی(ره) و عمل به منویات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) را خواهانم.»

انتهای خبر

یک دیدگاه

  1. اطلاعات جامع و مفیدی درج کردین واقعا با این مقاله کلی اطلاعات آدم کسب میکنه ممنون ازتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا